Hjørnet af Helsingør Bymuseum

55726462 1218985234934141 1063452667201716224 n

Vil I opleve historierne om, hvordan Helsingør er blevet til den by, vi kender i dag? Vi har fire forskellige museer samt hele Helsingørs centrum, hvor vi tilbyder undervisning.

Helsingørs bymidte emmer af historisk atmosfære, der peger tilbage på bystruktur, sanitære forhold, forskel mellem fattig og rig, kirke og magt mm. 

Det første der skabte Helsingør som vi kender den i dag var Øresundstolden som gav Helsingør stor velstand. Fra 1429-1857 skulle alle skibe der sejlede gennem Øresund, betale en afgift til kongen. Dette skete i Helsingør, hvor alle skibe ankrede op ud for Kronborg og tilbragte et par dage i byen, mens skibsklarereren udregnede hvor meget hvert enkelt skib skulle betale. Hele verden mødtes i Helsingør. Det betød at Helsingør var de første til de gode varer, men også de første til at stå imod sygdomme og fjender... 

Mange af de velhavende skibsklarerere havde et lysthus på landet, hvor de boede med familien hele sommeren. Flynderupgård i Espergærde er sådan et lysthus. Kom og oplev hvordan det var at gå i skole for 200 år siden i den gamle skolestue, se dyrene og landbruget eller spis mad tilberedt som for 100 år siden i Spisehuset. 

Efter Øresundstolden blev afskaffet i 1857 blev Skibsværftet Helsingørs økonomiske redning. Værftet betød industrialisering, skibe, arbejderbevægelse og et proletariat. Nye mennesker, nye huse, nyt sprog og nye butikker. I undervisningen går vi på opdagelse i: Hvordan byggede man et kæmpe fragtskib eller en luksusliner? Hvordan var livet i de store haller mellem svejserøg og bankeslag? Hvilken betydning havde det for Helsingør at størstedelen af byens mænd arbejdede her? 

Hvad kendetegner undervisningen hos os?

Byen og det levede liv er vores genstandsfelt. Byen er en levende, historisk genstand, hvor eleverne går på opdagelse i lokalhistorien. I den store genstand ligger museerne og fortæller om vores fælles fortid. Når man går rundt i Helsingørs centrum, i værftsbygningerne eller inde i et velbevaret hus, er der mange steder der stadig ser ud som før. Derfor er det ikke svært at forestille sig, hvordan livet blev levet her engang, og relatere det til hvordan vi lever i de samme rum i dag.

Ved hjælp af mange genstande interagerer eleverne med, og oplever på egen krop, hvordan det var at være et barn/menneske i de rum på den tid.

Hvad kan børn og unge lære hos os?

Når eleverne sidder i de samme møbler, i de samme rum og kigger ud af de samme vinduer, som kaptajner fra hele verden gjorde, mens de ryger en cigar. Når de står i kø for at få klareret (betalt told) deres varer i det autentiske kontor til en udklædt formidler. Når værftsarbejderen (eleverne) skal skynde sig ind på værftet før porten lukker og stempler ind gennem lugen i vinduet. Eller når de skal kalfatre gulvbrædderne i dørken, eller løfte den tunge nittehammer...

…Så oplever eleverne, hvordan Helsingørs historie har været nutid engang, for mange helt almindelige mennesker.

Oplevelsesbaseret undervisning i det autentiske miljø har en ægthed og en kropslighed, der huskes – også ugen efter hjemme i klasselokalet.

Undervisningen er tilrettelagt efter Fælles Mål for folkeskolen og fag og læreplaner fra Undervisningsministeriet. Forløbene er skabt i samarbejde med lærere og elever.